Sunday, 31 July 2011

no title~~

assalamualaikum kasi version upin n ipin..hehehe

ALHAMDULILLAH...semalam, segala pe yg dirancang telah berjaye pun dibuat dengan lancarnye...semalam de event kat rumah sy, keluarga wat majlis tahlil n bacaan Yassin...ramai le yg dijemputnye eh tp x lah ramai juge just kaum kerabat n jiran2 tetangge...perrghhh..usah dikate la kepenatannye itu, (wat keje, curi2 tulang sket..hehehe..) sampai ke pagi ni...huk3x...dan sy pule diserang ngan sakit tekak+perit tekak+mate berair=itulah petanda mau demam+selsema+batuk...huk3x...tajpe itulah tanda penyakit itu akan menjadi penghapus dosa2...amiiinnn...

Saturday, 30 July 2011

suara hati

ggggggrrrrrrrrrrrrr...ase marah membare dalam diri nih...marahkan seseorang, marah yang teramat!!! dialah orang yg berjaya wat sy menangis ntah kali yg ke berape pon sy dh lupe...dr sekolah sampai dh masuk U...sy sedih la, patut ke dia wat sy camni???? ape salah sy??? cari je kesalahan sy...membuatkan diri sy TERTEKAN!!!! semua bende yg sy wat x betol pada pandangan matenye..dialah yg betol sorang...dan sekarang hati sy sangat PEDIH dan SEDIH!!!! tiada sape pon yg faham sy...cukuplah itu saje sy katekan...

Friday, 29 July 2011

Malaysia vs Singapura

selamat pagi~~~

"GOOOOLLLLLL...." Bergegar stadium Nasinal Bukit Jalil apabila Safee Sali meledakkan gol tunggal Malaysia, syabas wat team Skuad Harimau Malaya. Malaysia mendahului dengan 1-0 (4-5 agregat). Sorakan gemuruh drpd peminat2 skuad Harimau Malaya scare langsung tau di kaca tv. Walaupun sy ni bukanlah peminat fanatik bola sepak, namun semalam sebab semangat sangat sy pon tontonlah bola dalam televisyen je der...astro arena nadi sukan anda...hehehe..tapi malangnye, gawang kite pula dibolosi gol Singa tersebut..menjadikan agregat terikat dengan 4-6...sampailah hujung waktu..1Malaysia dh tau yg semalam, Malaysia tewas ngan Singapura...saya turut bersimpati huk3x...tapi pe buley buat...ingatkan buley le skuad kite pergi piala dunia 2014 ni...huk3x..xpe2 apepon kamu team Skuad Harimau Malaya mmg terbaaiik!!! berhempas pulas disaat akhir tuk mencapai impian bukan seperti pemain singa yg banyak beraksi dan berlakon dalam padang seperti budak kicik yg minta simpati...pppiiiiiraaaaahhhhh lu singa!! coward!! sengaja melengahkan mase pemain kite, sakit sana, sakit sini, bukannye rempuhan kuat sangat pon..pemain singapura LEMBIK!!!!! 



okey..prriittttt..mase dh tamat..huhu WELL DONE SKUAD HARIMAU MALAYA...we can do iittt!!!

Besday (^_~)

selamat siang sumenye...hehehe...
baiklah, terus ke agenda kita...pagi tadi sy bersama mak n kakak sy pergi ke Yayasan Pembangunan Keluarga (YPK Permata) tuk same2 meraikan sambutan hari lahir anak2 kakak sy...sape lagi kalau bukan 2 orang hero tu..Muizzuddin dan Fakhruddin. Katanya pengurus disitu aktiviti ini mmg dilakukan pada setiap bulan, kali ini besday yg dorang sambut adalah tuk bulan Jun dan Julai...Muizzuddin bulan Julai, manakala si montok lagi cumey tu bulan Jun...macam2 ragam anak2 kecik dapat tgk semasa upacara menyanyikan lagu Happy Birthday...suke..suke..suke..hehehehe...disini sy sempat menghalakan lensa kamera h/p sy (kamera h/p je le,x mampu ag nok beli yg dslr pnye..huhuhu) ke arah mereka tuk mengabdikan kenangan..har..har..har.. :)




kumpulan selawat nih..hehehe



ni lah Fakhruddin ngen umienye...



acara meembelah kek..belom ape2 ag dh celup jari..kui3x...







pandang siiiniiiii....anddd sennyyummm...



abangnye, Muizzuddin...gambo blur...huhu



tu dia..Muizuddin n Fakhruddin, membetulkan topi adiknye...



potong kek tu, jgn x potong...nyum3x...



para ibu bersame anak masing...hehe..kakak sy de 2 org hero sekaligus disitu...aiikk .uiz, curi cokelat eaaa...



anak2 Permata YPK



Thursday, 28 July 2011

kepimpinan

assalamualaikum dan selamat pagi...

dengan ini sy bawakan satu topik, iaitu Leadership atau pun Kepimpinan...adakah sifat kepimpinan ini ada pada anda semua?? apa itu kepimpinan?? bedakah antara pemimpin dgn ketua?? pentingkah seorang pemimpin itu dalam ssutu organisasi??

baiklah, kepimpinan atau leadership itu adalah perkongsian suatu hubungan jangka masa yg lama antara pemimpin dengan ahli anggota. Mengikut Peter Block, perkongsian ketua dan ahli anggota saling berhubungan dan saling memerlukan antara satu sama lain. Block juga menyatakan disini bahawa ada 4 perkara penting didalam perkongsian ini yg perlu wujud :

  1. Saling bertukar pendapat. Dengan ini, seorang ketua perlu berbincang dengan setipa pekerja2 dalam hal2 yg penting untuk mendapatkan persepakatan bersama. Contohnya, dalam merealisasikan objektif sesuatu organisasi.
  2. Hak untuk berkata tidak. Sebagai pengikut kepada ketua, kita juga ada hak tuk menyatakan tidak dalam hal2 yg tidak dipersetujui. Membantahlah dengan cara yg profesional.  
  3. Bertanggungjawab. Dalam sesebuah organisasi, setiap orang perlu bertanggungjawab tuk setiap kerja yg dilakukan. Oleh yg demikian, kita perlu bersiap siaga dalam menghadapi apa2 kesulitan dan cabaran diatas perbuatan kita sendiri samada kegagalan yg menempa atau kejayaan yang dicapai.
  4. Berterus-terang. Dalam sesuatu perkongsian, janganlah kita senyap sahaja jika ada yg tidak kena. Kerana kesenyepan itu boleh membawa kepada pengkhianatan yg dia tahu itu boleh mendatangkan bahana kepada organisasinya. Misalannya, seorang pekerja telah melakukan kes kolar putih, dia tahu akan hal tersebut, namun mengambil keputusan tuk senyap. Berterus-teranglah kerana itu lebih baik.
Pemimpin dan ketua itu sama sahaja, tidak ada bedanye. Masing2 adalah pemimpin dan ketua bagi setiap yg diterajuinya.


Konsep Kepimpinan Spiritual :
  1. Mempunyai prinsip dan pegangan hidup. Berpijak kepada KEBENARAN.
  2. Mempunyai KEJUJURAN, KASIH SAYANG, TOLERANSI, KEADILAN dll.
  3. Berupaya menghadapi penderitaan, kemampuan menghadapi kesakitan.
  4. Mampu memaknai pekerjaan dan aktiviti dalam sikap yg lebih luas samada ia bekerja sebagai menteri atau tukang sapu.
  5. Memiliki kesedaran SELF-AWARENESS. Kesedaran ini sangat pentig tuk menjawab "siapa aku sebenarnya" dari situ akan menjawab apa tujuan hidup sebenar. 
Saranan AL-GHAZALI sebagai seorang pemimpin :
  1. Mempunyai daya intelek yang tajam
  2. Berpengetahuan dan berfungsi
  3. Mempunyai keberanian
  4. Sayang kepada rakyat atau pengikut
  5. Berpandangan jauh
  6. Tegas
  7. Memastikan amanah dijalankan dengan sempurna dan berkesan


* bersambung lagi..hehehe..

Tuesday, 26 July 2011

ia kembali lagi :)

assalamualaikum dan salam muhibbah...


alhamdulillah...berkesempatan lagi sy disini tuk meghirup udara yg segar, pada pagi selasa yg cukup indah ditemani kicauan burung yg galak sesama mereka sambil menulis kata2 ini. Alhamdulillah, usai bangun td, masih diberi peluang tuk mengucapkan kalimah syahadah..megalunkan kalamuAllah, kalimah yg begitu agung!! nikmat sebagai seorang hamba yg masih hidup...diberi peluang tuk melihat muka bumi ini lagi. Para pembaca sekalian, jgnlah kite mensia2kan waktu hidup ini gunalah ia dengan sebaik2nya, manfaatkan dirimu dgn pelbagai perkara yg boleh menempah 'tiket' ke syurga, syurga Firdaus...


Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan bagi kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan bagi orang-orang sebelummu, agar kamu bertakwa” [Al Baqarah:183]
baiklah, Ia Kembali Lagi...ape yg kembali lagi tuh?? sepastinya bulan yg membawa seribu Keberkatan dan Kerahmatan, bulan yg setiap hamba-Nya berlumba2 untk mendapatkan ganjaran yg berlipat ganda, yg ada pada padanya malam Lailatul Qadar, bulan yg telah diturunkan Kalam Suci Allah...RAMADHAN datang lagi...ahlan wasahlan ya RAMADHAN...hanya tinggal beberapa hari lagi kita akan 'mengikat' diri kita dengan puasa. Menahan makan dan minum, lapar dan dahaga, kata2 yg buruk,(cacian, umpatan).
“Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila seseorang daripada kamu sedang berpuasa pada suatu hari, janganlah berbicara tentang perkara yang keji dan kotor. Apabila dia dicaci maki atau diajak berkelahi oleh seseorang, hendaklah dia berkata: Sesungguhnya hari ini aku berpuasa, sesungguhnya hari ini aku berpuasa” [Bukhari-Muslim]


Bulan Ramadhan merupakan madrasah, yakni bulan pendidikan dan latihan bagi diri kita sebenarnya...marilah sama2 kita membuat persiapan yg secukupnya dari segi jiwa, fizikal dan spiritual untk mengahadpi bulan Barakah ini.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra: Bahwa sesungguhnya Rasulullah saw. pernah bersabda : Ketika datang bulan Ramadhan: Sungguh telah datang kepadamu bulan yang penuh berkat, diwajibkan atas kamu untuk puasa, dalam bulan ini pintu Jannah dibuka, pintu Neraka ditutup, Setan- Setan dibelenggu. Dalam bulan ini ada suatu malam yang nilanya sama dengan seribu bulan, maka barangsiapa diharamkan kebaikannya ( tidak beramal baik didalamnya), sungguh telah diharamkan (tidak mendapat kebaikan di bulan lain seperti di bulan ini). ( HR. Ahmad, Nasai dan Baihaqy) 

Bulan puasa itu merupakan bulan latihan berjihad memerangi hawa nafsu yang loba dan tamak. Bulan puasa adalah bulan bercucuk tanam untuk akhirat, bulan menghasilkan bekalan untuk hari kemudian, bulan membersihkan dan menyuci diri dari berbagai dosa dan noda serta menghiasi diri dengan budi yang tinggi dan pekerti yang luhur. Maka oleh itu hendaklah kita menyediakan diri kita dalam melaksanakan hak puasa dengan perkataan-perkataan dan perbuatan-perbuatan yang baik dengan sepenuh hati, jujur dan ikhlas semata-mata kerana Allah.

Suka sy nak nyatakan disini, berbuatlah kebajikan semata2 ikhlas dan kerana Allah!! Janganlah kita menunjuk2 miasalan memberi derma yg banyak krn menunjuk2, panggil wakil media segala bagai...Astaghfirullah..x usah..tangan kanan memberi, tgn kiri disorokkan belakang..umpamanya begitu..berbuatlah keadaan yg senyap2...x usah heboh...

ayuhlah rakan2, pembaca sekalian, marilah kita mempersiap siaga diri kita ini utnk menuju ke gerbang Ramadhan dengan membuat persiapan dari segi rohani rasa hati dan ketenangan jiwa dalam menghadapi bulan puasa sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat baginda. Membanyakkan doa moga-moga Allah memberikan kesihatan, tenaga, kelapangan dan kesempatan mengerjakan puasa dan mudah-mudahan Allah memberikan taufik dan hidayahNya supaya kita dapat menunaikan puasa dengan hati yang jujur, tulus ikhlas dijauhi dari riak, ujub dan dari segala rupa penyakit yang menghilangkan pahala puasa.


p/s : satu lagi, jgnlah kita suke membazir dlm bulan yg mulia ini...terutama dalam membeli makanan waktu berbuka...berpada2lah..membazir itu kan amalannye syaitan..mahukah anda menjadi saudara kpd syaitan??? nauzubillah..hindarilah ia...


harapan RAMADHAN

    
 
                                  

Monday, 25 July 2011

menunggu (^_~)

sy x tau mngape harus sy suke mendengar lagu nih...wat pertame kali dulu bile sy dengar..ish, lagu apekah ini..tidak sedap di dengar dihalwa telinge...mase tu rakan sy berkate :

"kak...cube la dgr acap kali..msti terpaut pnye lah..." hehehe..sy wat x cakne jerk ngan kata2 beliau, sbb bg sy lagu ni mmg x besh.. TAKDE MAKNE pon bagi sy...huhuhu...

2 bulan slpas itu, pada mggu lepas la...kakak sy menyuruh sy tuk memuat turun lagu tersebut, sy pon layan turut je la kan...usai itu, sy putar kan lagu tersebut...aduuhaaaaiiii...tanpe disedari sy memainkannye acap kali...kini baru sy mengerti...huhuhu...benarlah kate rakan sy itu...

pe lagi..jom le kite karoks kejap...hehehe...



                           

Zhivilia : Aishiteru (menunggu)

Menunggu sesuatu yang sangat menyebalkan bagiku
saat ku harus bersabar dan trus bersabar
menantikan kehadiran dirimu
entah sampai kapan aku harus menunggu
sesuatu yang sangat sulit tuk kujalani
hidup dalam kesendirian sepi tanpamu
kadang kuberpikir cari penggantimu
saat kau jauh disana
ooo…

reff:
walau raga kita terpisah jauh
namun hati kita selalu dekat
bila kau rindu pejamkan matamu
dan rasakan a a a aku
kekuatan cinta kita takkan pernah rapuh
terhapus ruang dan waktu
percayakan kesetiaan ini
akan tulus a a ai aishiteru
Gelisah sesaat saja tiada kabarmu kucuriga
entah penantianku takkan sia-sia
dan berikan satu jawaban pasti
entah sampai kapan aku harus bertahan
saat kau jauh disana rasa cemburu
merasuk kedalam pikiranku melayang
tak tentu arah tentang dirimu
apakah sama yang kau rasakan

Bridge:
hapus sendiri pikiran melayang terbang
perasaan resah gelisah
jalani kenyataan hidup tanpa ghairah
o…uo..
banyak segala misi dan ambisimu
akhiri semuanya cukup sampai disini
dan buktikan pengorbanan cintamu untukku
kumohon kau kembali

bertemu kembali~~

assalamualaikum dan salam sayang wat sume pare pembaca...

alhamdulillah...mareng (semalam) seperti pe yg dirancang telah pon menjadi...ten-Q kpd sume kawan2, mareng kalu bagi sy iyenye adelah hari yg amat bahgie sekali, di Pantai Teluk Ketapang menjadi saksi petemuan kite...dpt kite berkumpul lagi, bercerite..pot..pet..pot..pet..hehehe...mmg happening sangat2, riuh damat (itu loghat org ganu gune), gegey (itu loghat klate)...mmg besh3x..

ye lah, kite ni bukan sokmo dpt ketemu...tp de gop la yg x dapat menghadirkan diri atas sebab2 yg tertentu...dop pe lah, nok wat guane op..(kluo dh la loghat ganu ye..hehehe)...

kebetulan mareng gathering kiteorg ditemani dgn hujan yg agak renyai2..mujur gop la dop lebat...kalu dop..dop berasap la tmpt bako ayam...sgt sedap ayam bbq tersebut...dari dulu ag mmg rakan sy tu lah,buley buke kedai bbq nih...

baiklah...smentare mareng mnunggu kaum adam sampai dulu..kami masing, kaum hawa mule lah membuke cerite...cecite..cecite..(usop wheelchar kate lar)...adop nape pon, masing2 mmbuke cite ditempat blajo le..maklumlah dang kmpul ramai2 ni mmg gini la..sal blajo la...huurrmm...cam astro, macam2 ade..hohoho~~
ni le kami sume, awok2 STPM batch 2008/2009..aiisshhh dang ag gambo..hahaha...



 ayam bbq yg kawan sy telah perap..huurrmm..agop menyelerekan...hohoho~~sanggup dop makan tengahari semate2 nok pekene ngan ayam bbq yg lazat nih..



kaum adam..populasi 1 : 37 bak kate lam filem 3,2,1 cinta..ngeh3x...



kaum hawa pulop???...hehe..8 org je mai..doppe2..suasane ttp gegey..hahaha..(2 org ag duk luo kamera sbb jadi tukang camerawomen..hohoho~~)

saye sgt seronok mareng..kapan kita bisa bertemu kembali?? huhuhu..moge ukhuwah yg dibina ttp utuh dan jitu walau dilanda badai tsunami sekalipon...ukhuwah fi sabilillah~~

semoge kite dapat berjumpa lagi yer..huhuhu

Saturday, 23 July 2011

rasa hati

Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...

sy bersyukur dipertemukan dgn seorang rakan, seorang hamba Allah ini. Berkawan ngan dia ibarat 'dipimpin' tuk kearah kebenaran...mmg rakan sebegitulah yg sdg sy carikan...boleh membimbing sy ke arah fi tariqulhaq...sepanjang perkenalan kami sering dia mengingatkan sy ttg aurat, bertazkirah...sy gelarkannye pak ustaz ye lah...padan lah ngan jurusan yg dia ambil sekarang. Seringkali kali dia mengingatkan kpd sy supaya jgn berkapel2..kapel itu HARAM. saya sedar itu. 

namun yg x wape besh nye...hari2 duk ber'sms', mmg x salah, tp perlu ker??? kawan2 yg len pon x sbgitu upe...biarlah dia, concern agaknye kat sy...dan sekarang cuti semester, keadaan maseh same, ber'sms'...ag lar triple yg x beshnye dia duk call sy..tp sy ignore n de gak x sedo mse dia call..dulu pon de gak dia call, x layan jge...knape harus tepun, sedangkan dia lebih tau lam sume nih...addooiii...wat sy kusut+berserabut+berselirat sumenye...

dan...kemuncaknye pada pagi td dia msj kat sy :

dia : xpele,lau awak benci n x ska sy padam aje no sy nih
saya : knape nih...awak x mau kwn ngan sy ag ke atau awak dah berjauh hati nk kwn ngan sy??
dia : sape yg x mau kwn?? awak ke sy?? sy duk contact awak tp awk wat x tau je...
saya : mcm ni la...bukan wat x tau, tp sy lebih senang lau kite ber'sms'...awak lau nk tepun, yg penting2 aje dah le...awak majuk ke??
dia : sy x majuk pon..sy takot sy dah wat salah ngan awak..2 yg awak wat camtu kat sy..
saya : mane de la..sikit x pon..awak xde wat salah pape pon ngan sy..sy minta maaf bnyk2 lau wat awk ase camtu...
dia : xpe la...maafkan sy..sy x ggu awak ag...

maafkan sy kawan...kengkadang awak wat sy ase mcm......aarrgghhhhhhh.....seraabbuutttt!!! knape sy perlu ase mcm nih....spatutnye sy x perlu ase mcm tu pun...sy nak kite kawan cam dulu...tp perlu ker??? maafkan sy...maafkan sy... :( :(



hamba Allah itu adalah seorang kaum Adam

Friday, 22 July 2011

x tau

sya dh x tau ag macam mane nk manage sy pnye blog nih...fenin sy dibuatnye..edit tang situ, tang sana...serba-serbi x kene...sy x tau ape itu follower, macam mane nk dptkn follower tu, sy x tau macam mane nk dapatkan kawan lam blog nih...makin dipikirin, makin kefeningan sy...

tunjuk ajar ku sifu~~hahaha...dh macam lam MENTOR lak asenyer...hohoho

setia hujung nyawa



Berubah : Erry Putra ft Reem Rahim

layan lagu lu...dan bace di bawah ini... :)
hai..salam muhibbah...hari ni ntah mengapa sy tetibe je nak kupas satu crite pasal novel yg sudah sy baca selama 2 hari ni...yang bertajuk "Setia Hujung Nyawa" yg dikarang oleh Fatin Nabila.

pada pengamatan sy novel ini amat sesuai dibaca pd peringkat umur remaja. Baiklah terus sahaja kupasan yg hendak sy bawakan dalam novel tersebut. Kisahnye begini ======>

novel ini menceritakan ttg seorang gadis bernama Ersalina berumur 18 tahun, lepasan SPM. Hendak dijadikan cerita dia tetibe pengsan lalu mamanye Haliza, telah menelefon doktor Suria yakni doktor kuarge mereka. Ibu mane yg sanggup menerima berita tersebut (Lina disahkan mengandung) sedangkan Lina seorang remaja yg sopan, baik dan macam2 ag la dihadapannye, malangnye ia telah merobek hati sang ibu. mamanya bertekad bahawe itu adalah rahsia diantara mereka berdua, Lina??? dirahsiakan drpd pengetahuannye termasuklah papanye Badri dan abangnye, Zakwan.

Bagaikan pucuk dicita ulam mendatang, dalam keadaan yg genting itu Datin Adibah telah datang ke rumah mereka tuk menyampaikan hasrat tuk mengahwinkan anak lelakinya, Zain Hakimi yg mane perkahwinan antara dia dan pilihan hatinya, Sofea tidak kesampaian krn membawa diri ke luar negara. Lalu memilih Ersalina sebagai ganti kerana melihatkan Lina seorang gadis yg sopan, jelitawan dan sewaktu dengannye tanpe mengetahui hakikat sebenar. Maka dengan senang hati mamanye mengangguk sajela kerana mahukan melindungi maruah Lina dan keluarganye..ish3x de ke patot..maka sampailah di hari yg berbahagia, Lina telah disahkan menjadi isteri Zain Hakimi.

Setelah sebulan lebih berlalu, namun pasangan itu berlagak seperti biasa, tiada 'hak' yg sepatutnye seorang suami dapat. Mereka telah m'buat perjanjian sebenarnye tuk 'merasmikan' pd malam itu. Allah Maha Kuasa, tetibe Lina mahu turun tangga kakinya tersadung, lalu..dia abbortion..huurrmmm..dihospital, apalagi mangamuklah si Zain ni...tanpe menyedari telah menikahi 'barangan terpakai' bermacam kata2 cacian, hinaannye kepada Lina sedangkan dia x tahu menahu pon ttg hal itu..ini sumenye adalah rancangan mamanye yg mahu melihatkan anaknye mengecapi kebahagiaan.

semenjak dari itu hubungan mereka tidak semanis dulu, tiada rasa bahgie, hakikatnye Zain sudah mula menyayangi dan mencintai Lina dan begitu juga Lina. Pabila berhadapan dengan mertua masing2 sumenye berlagak baik, berlakon (peerrgghh buley anugerah bintang popular ghamaknye nih)...

semarah manepon si Zain, akhirnye hatinya menjadi lembut..yelah mane xnye, siang malam isteri terchenta memohon doa kpd Ya Rabb supaye menerimanye kembali. x mau bercerite lebih lanjut ag lar...

selepas pada itu, malang menimpa Zain, dia kemalangan dan koma. Isteri disisi setia menanti sedarnye kembali suami. Lina yg keletihan menjaga suaminya pengsan dgn tetibe, menggamatkan suasana. Namun khabar gembira pula dinanti, akhirnye Lina hamil, anak Zain..sehinggalah Zain sedar dari koma, telah mengetahui perkhabaran berita yg disampaikan sndiri oleh Lina semasa dia koma.

Berbahagialah mereka, namun nikmat yg mrk kecapi hanye smntara krn mummy zain, Datin Adibah mahu Zain menceraikan Lina atas ape yg telah Hady, kawan Zain menyampaikan perkara sebenar ttg Lina kpd mummynye. Tekad Zain x akan menceraikan isterinye.

dipendekkan, semasa percutian di Desaru, Zain telah terserempak dengan buah hatinya yg dulu Ekin bersama 3 org anak tirinya. Disitu mereka t'ingat kisah silam mereka berdua. Zain Hakimi t'ingat bagaimana di telah merabut 'permata' berharge Ekin, katenye dia hanye suke2 dan Ekin juge begitu. Benarlah ape yg Allah s.w.t telah rencanakan, dia yakin itu adalan balasan kpd kesalahan yg lampau dahulu, kini dia juge b'isterikan 'taman' yg telah diceroboh. Betapa besarnye dosa2 yg dia lakukan dahulu. Didengar pule oleh mummynye, betapa terkejut dia mendengar perbualan itu, diserang heart attack dan dikejarkan ke hospital. Pabila sedar, berkali2 dia memohon ampun dan maag kpd besannye Haliza atas segala perbuatan dia, dia menyedari itu adalah balasan kpd mereka.

baiklah pengajaran yg terdapat lam kisah ini, Allah s.w.t telah rencanakan seelok2nye jodoh tuk kite..terima lah seadanye, jika hitam, maka hitamlah ia, jika putih, maka putih lah ia.

FirmanNya lagi : "Lelaki yg berzina tidak mengahwini melainkan perempuan yg berzina ataupun perempuan musyrik, dan perempuan yg berzina tidak mengahwini melainkan lelaki yg berzina tau lelaki yg musyrik, dan yg demikian itu diharamkan keatas orang2 yg beriman"
(surah An-Nur:3)

Firman Allah : "(lazimnya) perempuan-perempuan Yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki Yang jahat, dan lelaki-lelaki Yang jahat untuk perempuan-perempuan Yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan Yang baik untuk lelaki-lelaki Yang baik, dan lelaki-lelaki Yang baik untuk perempuan-perempuan Yang baik. mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) Yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan Yang mulia."
(Surah An-Nur:26)"

“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk,”
(Surah Al-Israa':32)


Ya ALLAH, jauhilah kami drpd perkara larangan Mu yakni zina Ya Allah yg boleh mnyumbang kami ke arah neraka jahannam Mu Ya ALLAH..peliharalah segala aurah kami, nauzubillah...

Wednesday, 20 July 2011

this song...

saya mule jatuh hati pada lagu ni...saya sgt sukekannye...

Asfan : Terhenti Di Sini



video



Sedangku membaca wajahmu
Senyumanmu menggambarkan sesuatu
Jika kau fahami isi hatiku
Ku tak ingin waktu henti tanpamu
Dirimu menyalahkan sebuah erti
Tapi diriku masih terhenti di sini
Dan jalanku masih belum dapat ku pasti
Namun diriku masih terhenti di sini

Andai kau dapat memahami
Bahawa ku menangung semua ini
Bukan niatku ingin kau pergi
kerna ku masih terhenti di sini
Dirimu menyalahkan sebuah erti
Tapi diriku masih terhenti di sini
Dan jalanku masih belum dapat ku pasti
Namun diriku masih terhenti di sini
Tiada daya untuk ku lakukannya
Kau tiba, di waktu ku masih punyai cinta
Tiada daya untuk ku lakukannya
Kau tiba, di waktu ku masih punyai cinta
Dirimu menyalahkan sebuah erti
Tapi diriku masih terhenti di sini
Dan jalanku masih belum dapat ku pasti
Namun diriku masih terhenti di sini
Tiada daya untuk ku lakukannya
Kau tiba, di waktu ku masih punyai cinta
Tiada daya untuk ku lakukannya
Kau tiba, di waktu ku masih punyai cinta

Tuesday, 19 July 2011

tak de keje cari keje...

maklumlah, cuti yg panjang ini (panjang la sangat)...hahaha..dah mcm xde keje len nk wat...selain wat keje2 kat dumoh ni, nyimpan2(hahaha..nyimpan sangat la konon2)...memasak...i luv it, kite sndiri masak pastu masuk mulut sndiri...seperti pe yg sy lakukan ptg semalam...spagheti goreng tomyam..yummmmyyy...hohoho~~

pastu, cadangnye esok nk p kedai, cari bahan2 tuk bake cake plop...dah busan sgt la tuh~~~

dan...ade satu ag aktiviti sy di musim cuti yg indah ni...take many picture as i can...hohoho~~~kemudian di edit2 supaye napok kelihatan comey~~lalalala~~ dan ini...hasilnye...~~(budget pandai amek gambo r tuh)









@_@ sume tu diambil kat kampung sy, kuala ibai, kecuali gambo yg first tu di Usim..

kenangan...

kini sudah hampir 2 mggu sudah sy berada dirumah di samping kuarge yg terchenta...hahaha...berehat drpd belajo wat sementare waktu sambil menanti semester baru yang akan dibuke pd bulan september ini...alhamdulillah, dh nak masok tahun 2 upenye sy...sedo x sedo dh setahun masa berlalu...dengan pantasnye...dulu bukan kemain ag, lambatnye la...nah skunk amik ko...

semester 1 dan 2 merupakan tahun pertama yg banyk sekali cabaran dan dugaan...segala pengalaman pada sem yg lalu moge dapat dijadikan iktibar dan pengajaran...first diberikan tugasan...sem 1, sy maseh ingt ag waktu itu, assignment TITAS~~~huhuhuhu amat memeritkan!!!!~~~ blur, terkesima, x tau nk wat ape2...huk3x bengang sangat2!!! padhal bukan susah manepon kije, tp ahli kmpulan yg x tau nk wat pape...marah dan geram berselubung dihati...tp mujurlah de akak yg seorang ini sggup membantu kmpulan kami yg masih terkial2 lam wat tugasan...mengajar care tuk membahagikan tugasan adalah paling penting~~akan ku ingat tu akak~~sy maseh terhutang dgn akak...terima kasih banyak2... ;) :)

sebenarnya, sy amat rindukan masa2 dikampus...wat kije bersama2, study sesame, makan sesame...rindukan pada pensyarah2...hak3x...~koya~ nok masuk dkf (dewan kuliah fakulti) blajo psikologi n kaunseling!!! waaahhhh...terase keseronokkannye!! hehehe..terasa ingin cepat2 saja waktu ingin kuputarkan,,tapi x payah,,Allah s.w.t telah merencanakan dengan sebaik2nya...tunggu dan lihat saje...tidak sabo asenye nok menunggu pada next sem...hahaha...

setiap kali ade assisgnment, mesti ase berat nok lakukannya, mahupun kerje scara individu, ataupun berkumpulan...bukan ape, ye lah, nk p cari bahan p rujuk sana, rujuk sini, x kene dengan pe yg dimahukan kene baiki balik...hahaha..maseh t'ingat ag pada waktu itu, kami bersengkang mate wat assignment (last minute)...-padan muke!!- bukan pe, sume yg len dh okey tp bab edit mengedit kerja, salah itu, salah ini...hahaha

dalam kerja berkumpulan ini perlu nye semangat komitmen yg tinggi...x ley r wat kepala sendiri, sbb nye lam majmuah...pada sy, sy lebey suke la lau wat kije sensorang...sy pon x tau bkpe...mungkin sy ase kije sy wat tu lebey 'bernas' drpd ahli len..hahahahha ~sekali ag koya~

huuurrmm..kene buang sikap tu, next sem pastikan kije sy akan jadi lebey baik...insyaAllah...papepon, sy berterima kasih banyak3x kpd group members sy yg bersame2 menyiapkan tugasan...kaalu buley sy nak bergroup dengan kamu ag wahai akak2 sekalian....rinduu same kamu~~~



p/s : campus life mmg syiiookkk...nikmatilah kamu sementara masih berpeluang

Monday, 18 July 2011

Sya'aban

Alhamdulillah..malam semalam dah masuk 15 sya'aban...ini bermakna hanya tinggal 2 mggu ag kite nk mengorak langkah ke bulan RAMADHAN, bulan yang penuh keberkatan dan kemuliaan :)

ada apa dengan bulan Sya'aban ni??

Amalan-amalan dalam bulan Sya'aban:

Hadis :
Dari Aisyah r.a katanya:Rasulullah SAW sering berpuasa sehingga kami mengira bahawa baginda akan berpuasa seterusnya. Dan baginda sering berbuka sehingga kami mengira beliau akan berbuka terus. Dan aku tidak pernah melihat baginda berpuasa terus sebulan penuh kecuali pada bulan Ramadhan. Dan aku juga tidak pernah melihat baginda berpuasa sunat dalam sebulan yang lebih banyak daripada puasanya di bulan Syaaban. (al-Bukhari)

Huraian :
1. Syaaban ertinya berpecah atau bercerai-berai. Ia dinamakan demikian kerana orang-orang Arab pada bulan tersebut akan berhijrah ke mana-mana tempat untuk mencari air sehingga ke gua-gua dan sebagainya. Pendapat lain pula mengatakan, sebab diertikan demikian adalah sebagai tanda pemisah iaitu memisahkan di antara bulan Rejab dan Ramadhan.

2. Dari berbagai keterangan ini, yang dapat disimpulkan bagi pengertian bulan Syaaban itu ialah bulan Syaaban adalah masa untuk manusia berebut-rebut mengejar kebajikan sebanyak mungkin sebagai latihan dan persediaan untuk memasuki bulan Ramadhan

3. Sebahagian ahli hikmah menyatakan bahawa sesungguhnya bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun dari segala dosa, bulan Syaaban adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam celaan dan pada bulan Ramadhan adalah masa untuk menerangkan hati dan jiwa.

4. Di antara amalan-amalan yang digalakkan pada bulan Syaaban adalah :

i. Memperbanyakkan puasa sunat. Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebut sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : "Sesiapa yang berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid."

ii. Memperbanyak doa, zikir dan membaca selawat kepada Rasulullah SAW. Sabda Rasulullah SAW : "Sesiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit." (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)

iii. Bertaubat

iv. Meraikan malam 15 Syaaban atau lebih dikenali sebagai malam Nisfu Syaaban di mana sunat ia dihidupkan dengan membaca zikir dan Al Quran kerana malam tersebut adalah malam yang amat mustajab dan penuh rahmat.

Saturday, 16 July 2011

TAHNIAH..

sekalung tahniah kepada pelajar2 STPM 2009/2010 yg berjaya menempatkan diri mereka di ipta...termasklah para junior2 sy di SHAMS...i'm proud all of u...tahniah dan TERIMA KASIH para guru2...pastinye perkara ini membawa 1001 kebahagiaan dan sinar kepada para pelajar lepasan STPM...seronok bile mendengarkan khabar kegembiraan yg di bawakan oleh mereka itu, teringat pule kisah sy...4 information, i'm also former student STPM, tidak dapat menggambarkan kegembiraan setelah berjaya menempuh alam belajar selama kira2 2 tahun di persekolahan sementara kawan2 yg len sudah berjaya mengorak langkah ke alam universiti, ipg, matrik dan lain2.

Sijil Pelajaran Tinggi Malaysia (STPM), bile sebut aje,stigma masyarakat terus berubah, de yg kate x dpt pegi mane2 la tu, sbb tu la amek stpm...de juge yg mengatakan eh,x rimas ke still pakai uniform, kasut hitam,,,bla bla bla..huurrmm...pedulikan ckp2 mereka...pd mulenye sy sdikit kecewa dgn kate2 org tersebut, tp x mengapelah, sy redha dgn ketentuan tersebut, ag pon bukan itu yg sy mahukan...sy bertekad dgn STPM ini yg sy yakin buley lulus dgn cemerlang...ALHAMDULILLAH, akhirnya result sy terbukti...dan disinilah sy sekarang, bumi USIM menjadi saksi sekali gus membawa sy ke peringkat degree...INSYAALLAH, sy akan teruskan perjuangan sy dalam program KAUNSELING ini.

buat adik2, belajarlah bersungguh2 demi masa depan kamu!!!

Thursday, 14 July 2011

untuk kesekian kalinya

suka sy nk nyatakan disini...sy mempunyai 2 org anak buah yang comey lotey, kedua2 nye hero..hahaha..si abang berumur 4 tahun manakale si adik berumur 1 tahun lebey..alkisahnye si abang nih, kesian betul padanye..bagi sy dia juge adalah kanak2 normal, ttp pertuturan dia tu agak tidak seperti kanak2 yg lain..huurrmm..juge mengalami masalah mata..sy menekankan disini, hal mata jgn dibuat main2...benar, ia adalah anugerah yg tidak ternilainya yg dikurniakan oleh Allah, malahan hanye pinjaman semata2...sy agak takut sdikit dengan perihal sebegini..maklumlah, macam2 buley terjadi...

p/s : parents should be more concern about their children

mencari..

okey, disebabkan sy masih lagi baru disini...hurrmm...sy perlu dan masih mencari apa yg sy perlukan untuk membuatkan page sy nampak ceria dan menarik...jadi sy perlu 'menerjah' keseluruhannya...huurrmm..susah2..itulah..org len buat blog pon, kamu nak ikut same buat blog..kesudahannya...

saya adalah pendatang baru dalam dunia blogging...

mari mulakan dengan pantun...
buah cempedak diluar pagar,
ambil galah tolong jolokkan,
saya budak baru nak belajar,
kalau salah,,aiii,,tulun tunjukkan..~~hohoho~~