Friday 3 February 2012

sambungan..

sambungan : http://cheritasanasitu.blogspot.com/2012/01/bingkisan-dari-kem-briged-utara-pga-ulu.html

maka bermulalah perjalanan hidup kami di sini...dengan dimulakan kelas pengenalan tentang apa itu PGA iaitu Polis Gerakan Am:
  • dikenali sebagai jungle skuad kemudian diubah lagi namanya kepada jungle company(1951). pada 1953 di tukar lagi namanya kepada Pasukan Polis Hutan dan sehinggalah dibubar kembali menjadi Polis Gerakan Am(1997).
  • Kem Briged PGA Ulu Kinta merupakan pusat utama atau induk selain daripada kem yang ada di Cheras, Kuantan, Kedah.
kami juga mempelajari kompas prismetik. dan sehubungan dengan itu kami mempratikkannya pula. tidak cukup dengan game kompas siang, kompas malam pun ada juga.

kompas game...di malam hari...

kami juga ada inokulasi seksyen yang mana setiap seksyen dibahagikan kepada:

  1.  HQ
  2. RECCE
  3. RIFLE
  4. BREN
kami juga mempelajari jenis2 rangkak antaranya rangkak budak, rangkak cicak, rangkak rusuk, berguling, dan lain-lain..tujuannya adalah untuk bergerak merapati musuh atau melarikan diri daripada musuh dan dipratikkan didalam inokulasi seksyen ini. semasa inokulasi seksyen, ragam kami:

 ini memang real....bom asap merah semasa menjalankan tugas di inokulasi seksyen..

merangkak di bawah kawat duri yang panjangnya kira2 100m...

bersiap sedia...

dan yang tak bley blah skali adalah aku menjadi komander....arahan yg aku beri "RECCE, RIFLE MAARAA" dan "BREN.....DOWN"..huhuhu...

paling best dan menyeronokkan adalah kawad berpengkalan. mempunyai 10 rukun antaranya:
  1. keluar track
  2. peninjauan
  3. mengamil tempat
  4. periksa kedudukan
  5. ronda pembersihan
  6. menghantar penghadang
  7. masa kerja
  8. menghantar pengawal tarik penghadang
  9. kerja biasa
  10. stand to
bermalam dalam hutan bersama-sama khemah ponco dan pacat2...maklumlah tidak sampai beberapa minit kami mendirikan khemah, hujan turun dengan lebatnya. kesejukan dan kedinginan menyerbu hingga ke tulang hitam. menggigil~~~ dengan baju uniform yang dipakai....

hari keesokannya, pada petangnya kami pun keluar hutan...haha...dsn lusa, merupakan hari akhir kami di sini. yeeaaahhh...merentas halangan...sungguh aku tak suka tempat tinggi..sesungguhnya aku GAYAT!! aku cukup kecewa dengan diri aku sendiri sebenarnya...ada lebih kurang 3 halangan yang aku tak mampu untuk redahi...sarang labah-labah, naik palang yang begitu tinggi, dan yang aku wase sampai seumur hidop pon aku x kan melupakan adalah terjun kolam walhal bukan lah sedalam mana pon tapi sifat PENAKUT aku dah menguasai diri...mengimbau kembali kenangan di PULAMAR...huhuhu..

apapun takkan ku lupa sampai bila2..kursus ini kan disematkan ketat2 dalam memori ku.


we are 1TEAM!!

Kemahiran Ikhtiar Hidup
para skuad lelaki..bersemangat!!

Barisan para jurulatih yang kami sanjungi..we love all of u!! thanxx cik aya, cik wahab, cik shahrom, cik musa, cik mat n our senior pn bieja..hehehe



No comments:

Post a Comment