Wednesday 21 December 2011

sedikit renungan

antara telur+lobak merah+kopi dan bahan-bahan ini kita letakkan di dalam periuk yang mempunyai air dan didihkan atas api....yang mana satu kalian akan pilih?

semua sifat yang terkandung dalam setipa zarah objek tersebut menggambarkan diri kita....andai kita memilih telur yang di luarnya terdapat kulit yang keras, namun batinnya lembut. Lobak merah sifatnya luar dan dalam sama keras, manakala kopi pula bersifat serbuk....dan apabila kesemua bahan tadi di masukkan kedalam periuk yang didihkan dengan air...apa akan jadi pada 'mereka' ini??

analoginya disini air yang panas tadi diibaratkan sebagai kumpulan masyarakat..masyarakat yang terdiri daripada pelbagai ragam dan perangai...kita tidak tahu...telur yang pada dasarnya luran keras dan dalamnya lembut..akan tetapi bila dimasukkan ke dalam air yang telah didihkan, guess what happen?? it will become sebiji..dapat di soyak-soyakkan kulitnya...masih kukuh...itulah sifat telur..menggambarkan iman dan taqwa seseorang..

bagaimana pula dengan lobak merah tadi yang sifatnya dalam dan luarnya keras bila dicampakkan ke dalam air didihkan tadi menjadi lembut...lihatlah..betapa goyahnya iman dan taqwa seseorang...mudah sahaja terpengaruh..tengok sajalah dalam majmu'ah kita sekarang...na'uzubillah....

yang kopi ini pula, sifatnya serbuk...zarah serbuk tersebut bila dicampurkan dengan air ianya akan menjadi sebati dengan molekul-molekul air tadi..begitulah analoginya...

sama-samalah kita renungkan...*_*

sumber: credit to kak athifah and kak mar (^_^)

No comments:

Post a Comment